Pozostać przyjaciółmi z używającymi kumpli

Pozostanie przyjaciółmi z używającymi kolegami

We wczesnym okresie odwyku wiele osób staje przed wyborem: czy kontynuować przyjaźń z osobami, które nadal używają, czy też zakończyć tę przyjaźń w celu ochrony własnej trzeźwości. Nie zawsze jest to łatwa decyzja do podjęcia. Niektórzy używający kumple mogą być w rzeczywistości wieloletnimi przyjaciółmi i może być trudno poradzić sobie z kolejną ważną stratą, kiedy już masz do czynienia z tak wieloma zmianami w swoim życiu. Dodatkowo, możesz nie mieć trzeźwych przyjaciół, co pozostawia ci możliwość powrotu do starych znajomości lub w zasadzie rozpoczęcia wszystkiego od nowa, co może być przytłaczające. Jeśli zdecydujesz się na utrzymywanie przyjaźni z przyjaciółmi, którzy nie są trzeźwi, oto wskazówki, które pomogą ci poradzić sobie z sytuacją:

1. Oceń ryzyko

Niektórzy kumple mogą wspierać twoją nową trzeźwość, podczas gdy inni, niestety, nie. Jak mówi stare powiedzenie, nieszczęście kocha towarzystwo. Twoi przyjaciele, którzy nadal zmagają się z uzależnieniem mogą mieć ci za złe twój sukces w zdrowieniu i subtelnie go sabotować. Jeśli wierzysz, że twoi przyjaciele będą szanować i wspierać twoją trzeźwość, niezależnie od tego, czy nadal używają, czy nie, możesz spróbować utrzymać te przyjaźnie. Z drugiej strony, jeśli obawiasz się, że przyjaciele będą wywierać na ciebie presję, abyś dalej używał, możesz rozważyć zmianę miejsca zamieszkania.

2. Przekazuj informacje

Niech twoi przyjaciele wiedzą, że jesteś trzeźwy! Jeśli nie wiedzą, że jesteś na odwyku, będą oczekiwać od ciebie tych samych starych zachowań, co może prowadzić do sytuacji wyzwalających. Bądź szczery w kwestii swoich celów i poproś przyjaciół o wsparcie.

3. Wyznacz granice

Poproś przyjaciół, aby uszanowali Twój powrót do zdrowia, na przykład nie używając narkotyków przy Tobie lub prosząc Cię o udział w imprezie. Być może chcesz unikać pewnych ryzykownych sytuacji (takich jak bary, imprezy itp.) i angażować się z używającymi kumplami tylko w trzeźwe działania (spotkanie na kawę, pójście do kina itp.). Masz pełne prawo do ustalenia zdrowych granic, aby chronić siebie i swój powrót do zdrowia. Dobrze jest powiedzieć "nie" pewnym działaniom, które wydają się zbyt ryzykowne.

4. Planuj z wyprzedzeniem

Ostatecznie to Ty odpowiadasz za swój powrót do zdrowia i nikt inny, więc zaplanuj z wyprzedzeniem, że utrzymywanie tych znajomości może zagrozić Twojemu zdrowieniu. Miej przygotowaną drogę ucieczki, kiedy spędzasz czas z przyjaciółmi, którzy nadal używają. Na przykład, możesz upewnić się, że zawsze będziesz sam dojeżdżał na zajęcia, abyś mógł wyjść, kiedy tylko zechcesz, a nie czuł, że utknąłeś w przytłaczającej sytuacji.

5. Budowanie nowych przyjaźni

Podczas gdy te stare przyjaźnie mogą być nadal cenne i ważne, warto również budować nowe przyjaźnie. Może się okazać, że kiedy jesteś trzeźwy, stare przyjaźnie nie są już tak satysfakcjonujące jak kiedyś. To naturalne, że związki ewoluują i zmieniają się. Niektóre trwają długo, podczas gdy inne kończą się w naturalny sposób, gdy idziesz do przodu i rozwijasz się. Choć nadal możesz utrzymywać kontakty ze starymi przyjaciółmi, nie pozwól, by to sprawiło, że utkniesz w swoim dawnym życiu.

Jeśli trudno ci poruszać się po związkach we wczesnej trzeźwości, rozważ poszukanie pomocy. Możesz rozważyć skorzystanie z pomocy trenera trzeźwości, specjalisty od zapobiegania nawrotom lub specjalisty od uzależnień. Practical Recovery oferuje wiele usług, które mogą pomóc Ci wejść na właściwe tory, a jeśli nie będziemy w stanie Ci pomóc, skierujemy Cię do kogoś, kto będzie w stanie.



Malwina

Terapeutka, osobowość uzależniona. Od 5 lat żyje w trzeźwości.